Kuva: Kuvassa Lohjan kaupunginorkesterin jousten äänenjohtajat hymyilevät kohti kameraa

MUUSIKOT

Tervetuloa tutustumaan muusikoihimme! Tämä sivu valmistuu pikkuhiljaa. Luvassa kuvia ja muusikoiden ajatuksia musiikista ja elämästä!

Konserttimestari Tero Latvala on toiminut konserttimestarina lukuisissa kotimaisissa orkestereissa, mm. Lappeenrannan kaupunginorkesterissa, Tapiola Sinfoniettassa sekä Suomen Kansallisoopperan orkesterissa. Tero toimii myös lehtorina Sibelius-Akatemiassa. Latvala sai Espoon kaupungin taidepalkinnon tammikuussa 2002.

2. viulun äänenjohtaja Liisa Rantala on opiskellut viulunsoittoa Helsingin Konservatoriossa, suorittanut Sibelius-Akatemian viuludiplomin prof. Tuomas Haapasen johdolla sekä täydentänyt opintojaan mm. Lontoossa, Budapestissa ja Tel Avivissa. Hän on toiminut avustajana useissa Suomen sinfoniaorkestereissa. Liisa opettaa viulunsoittoa Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa sekä Itä-Helsingin musiikkiopistossa.

Alttoviulun äänenjohtaja Lauri Poijärvi valmistui muusikoksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 1985 ja aloitti työt Lohjan kaupunginorkesterissa heti seuraaavana vuonna. Orkesterityön lisäksi Lauri opettaa alttoviulunsoittoa Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa.

Soolosellisti Jukka Tyrväinen

Kontrabasson äänenjohtaja Peter Grans on Lohjan kaupunginorkesterin kontrabasson äänenjohtaja ja toimii opettajana Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa. Grans on vaikuttanut Lohjalla jo 30 vuotta.

Hän myös sovittaa ja säveltää teoksia. Grans on tehnyt paljon musiikkia mm. lapsiyhtyeille ja säveltänyt musiikkia “paikallisella kosketuksella”.

Vapaa-aikana Peter suunnittelee erämaahan itselleen sävellysmökkiä.

Huilun äänenjohtaja Mari Kunnari on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta opiskeltuaan huilunsoittoa Matti Helinin, Ilpo Mansneruksen ja Mikael Helasvuon johdolla. Opintoja ovat rikastuttaneet myös lukuiset mestarikurssit sekä vuosi Kölnin musiikkikorkeakoulussa András Adorjánin luokalla.
Viime vuosina opintoja ovat täydentäneet Petra Aminoffin barokkihuilutunnit ja vanhan musiikin kurssit Karjaalla.

Lohjan orkesterin lisäksi Mari Kunnari on työskennellyt mm. Helsingin kaupunginorkesterissa, Lahti sinfoniassa ja Suomen kansallisoopperassa sekä Vantaan viihdeorkesterissa.

Marin harrastuksiin on kuulunut matkoista haaveilu ja niiden suunnittelu. Sukeltaminen valikoitui koko perheen yhteiseksi jutuksi Thaimaan kesälomamatkoilla. Sitä harrastetaan nyt Espanjan Costa Tropicalilla, – kunhan korona suo. Sitä odotellessa täytyy tyytyä makumatkoihin, opiskella espanjan kieltä ja nauttia Suomen luonnosta. Jooga ja pilates auttavat ylläpitämään fyysistä soittokuntoa sekä antavat samalla paljon iloa ja mielihyvää. Mari on myös orkesterin epävirallinen kokouskakkuvastaava.

Oboen äänenjohtaja Keijo Silventoinen on Lohjan kaupunginorkesterin oboen äänenjohtaja.

Opinnoissaan Puolustusvoimien soittajakoulussa, Sibelius-Akatemiassa ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa olivat opettajina Asser Sipilä, Aale Lindgren, Sven-Erik Paananen sekä Keijo Aho.

Yli 35 vuotisen ammattiuransa aikana Silventoinen on ollut vakituisena oboistina Kaartin soittokunnassa ja Vaasan kaupunginorkesterissa. Eri pituisia sijaisuuksia on ollut Turun ja Lappeenrannan kaupunginorkestereissa sekä Suomen Kansallisoopperan orkesterissa, jossa lähes 20 vuoden ajan. Lisäksi hän on soittanut avustajana lähes kaikissa Suomen ammattisinfoniaorkestereissa.

Savonlinnan oopperajuhlaorkesterissa Keijon oboe on soinut kahtenatoista kesänä.

Kamarimuusikkona hän esiintyy säännöllisesti myös omin kokoonpanoin. Hymnus-levy urkuri Niels Burgmannin kanssa taltioitiin v.2012.  Kantaesityksiä on ollut useita. Viimeksi syksyllä 2019 Max Savikankaan konsertto ”Silvertone” oboelle, englannintorvelle ja kamariyhtyeelle Uusinta ensemblen ja Lohjan kaupunginorkesterin kanssa.

Keijo Silventoinen asuu Helsingissä ja harrastaa liikuntaa, lukemista ja koiran kanssa ulkoilua.

Klarinetin äänenjohtaja Kimmo Leppälä

Fagotin äänenjohtaja Eero Toikka

Käyrätorven äänenjohtaja Tuomas Harri on kotoisin Turusta. Hän aloitti musiikin harrastamisen pianon soitosta, ja käyrätorvensoiton 11 vuotiaana. Tuomas Harri halusi alun perin soittaa saksofonia, mutta saavuttuaan ensimmäiselle soittotunnille, sai käteensä käyrätorven. Sanottiin että saksofonin oppilaspaikat olivat täynnä. Varsinaista soittokipinää sai odottaa vielä pari vuotta.
Ensimmäinen “tajunnanräjäyttävä” soittokokemus oli, kun Tuomas pääsi seitsemännellä luokalla musiikkiluokkien sinfoniaorkesteriin soittamaan K.Orffin Carmina Buranaa.
Tuomas Harri on opiskellut käyrätorvensoittoa prof. Marie-Luise Neuneckerin oppilaana Frankfurt am Mainin musiikkikorkeakoulussa 2000-luvun alussa.
Nuorena poikana Tuomas soitti käyrätorvea Saksassa ja on sittemmin ollut avustajana suomalaisissa sinfoniaorkestereissa, joista viimeisimpänä kolme vuotta Turun filharmonisessa orkesterissa.
Tuomas Harri on toiselta koulutukseltaan teologian maisteri, ja on työskennellyt soittouran välissä pastorina kymmenisen vuotta. Vuonna 2017 hän palasi kokoaikaiseen ammattimuusikon työhön. ”Paluu muusikoksi pitkänkin tauon jälkeen on siis mahdollista, ja nautin soitosta täysin siemauksin”, kertoo Harri.
Tuomas Harrin harrastuksiin kuuluu mm. lintubongaamista ja tietokonepelejä. Hän haaveilee maailmanrauhasta ja mökistä meren rannalla.

Trumpetin äänenjohtaja Martina Simola

Lyömäsoitinten äänenjohtaja Tuomo Lassila

 

Kuva: Kuvassa puhallinsoittajia jotka soittavat ja poseeraavat hassuissa asennoissa

Orkesteri hulluttelee
Siirry sivun alkuun