Kuva: Kuvassa Lohjan kaupunginorkesterin jousten äänenjohtajat hymyilevät kohti kameraa

MUUSIKOT

Tervetuloa tutustumaan muusikoihimme! Tämä sivu valmistuu pikkuhiljaa. Luvassa kuvia ja muusikoiden ajatuksia musiikista ja elämästä!

Konserttimestari
Tero Latvala
on toiminut konserttimestarina lukuisissa kotimaisissa orkestereissa, mm. Lappeenrannan kaupunginorkesterissa, Tapiola Sinfoniettassa sekä Suomen Kansallisoopperan orkesterissa. Tero toimii myös lehtorina Sibelius-Akatemiassa. Latvala sai Espoon kaupungin taidepalkinnon tammikuussa 2002.

2. viulun äänenjohtaja
Liisa Rantala
on opiskellut viulunsoittoa Helsingin Konservatoriossa, suorittanut Sibelius-Akatemian viuludiplomin prof. Tuomas Haapasen johdolla sekä täydentänyt opintojaan mm. Lontoossa, Budapestissa ja Tel Avivissa. Hän on toiminut avustajana useissa Suomen sinfoniaorkestereissa. Liisa opettaa viulunsoittoa Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa sekä Itä-Helsingin musiikkiopistossa.

Alttoviulun äänenjohtaja
Valerie Lassfolk on Saksassa, Aachenissa syntynyt, Suomessa toimiva alttoviulisti. Valerie opiskeli Lontoossa Guildhall School of Music and Drama -koulussa professori David Takenon ja Matthew Jonesin johdolla. Sieltä hän valmistui vuonna 2015. Toisen maisterintutkintonsa Valerie teki Pirkko Simojoen johdolla Sibelius-Akatemiassa valmistuen vuonna 2019. Lisäksi hän on opiskellut alttoviulunsoittoa Miguel da Silvan, Hariolf Schlichtigin, Garth Knoxin, Emile Cantorin, Thomas Rieblin sekä Máté Suczsin johdolla. Valerie on soittanut useita vuosia Deutsche Streicherphilharmonie -nuoriso-orkesterissa ja Suomessa kisällinä Radion sinfoniaorkesterissa sekä äänenjohtajana Lappeenrannan kaupunginorkesterissa, Pori Sinfoniettassa ja Beethoven Now! -orkesterissa. Syksystä 2022 alkaen Valerie on toiminut Lohjan kaupunginorkesterin alttoviulun äänenjohtajana. Kysyttynä kamarimuusikkona Valerie on soittanut lukuisilla festivaaleilla ulkomailla ja Suomessa. Myös improvisaatio ja opettaminen kuuluvat kiinteästi Valerien muusikkouteen. Hän on opettanut Lontoossa useissa oppilaitoksissa sekä Suomessa Itä-Helsingin musiikkiopistossa ja vuoden 2023 alusta alkaen Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa sekä alttoviulunsoittoa että improvisaatiota. Valerie liikkuu vapaa-ajallaan paljon luonnossa sekä maalaa tauluja. Myös lukeminen ja matkustelu kuuluvat hänen harrastuksiinsa.

Soolosellisti
Jukka  Tyrväinen
aloitti sellonsoiton Savonlinnan musiikkiopistossa Pekka Untamalan johdolla ja jatkoi niitä Sibelius-Akatemiassa valmistuen sieltä Seppo Laamasen luokalta. Tämän lisäksi hän opiskeli yksityisesti sellonsoittoa Tel Avivissa Marcel Bergmanin opastuksella. Hän on ollut kiinnitettynä useisiin eri orkestereihin, kuten Oslon filharmonikkoihin. Vuodesta 1990 Tyrväinen ollut Lohjan kaupunginorkesterin soolosellisti. Orkesterityön lisäksi hän on soittanut solistina ja kamarimuusikkona Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa.

Kontrabasson äänenjohtaja
Yordano Nuñez
on venezuelalainen muusikko, joka aloitti musiikkiopintonsa jo hyvin nuorella iällä soittamalla kitaran lisäksi cuatroa, perinteistä venezuelalaista kitaran tyyppistä kielisoitinta. Myöhemmin Nuñez liittyi kuuluisaan El Sistema -musiikkikasvatusohjelmaan, jossa hän oppi soittamaan fagottia ja lyömäsoittimia, mutta hänen palava kiinnostuksensa mataliin jousisoittimiin johti kontrabasson valintaan omaksi soittimekseen 12 vuoden ikäisenä. Siitä lähtien hän tähtäsi muusikon uralle, ja vuonna 2013 hän aloitti korkeakouluopinnot Ubaldo Fioravantin johdolla Conservatorio Statale di Musica Francesco Venezze di Rovigo -oppilaitoksessa Italiassa. Vuonna 2017 Nuñez muutti Barcelonaan jatkaen opintojaan Conservatori del Liceu -koulussa saavuttaen maisterin tutkinnon kamarimusiikissa. Vuosina 2018–2022 Nuñez sai päätökseen kaksi muutakin maisterintutkintoa: toisen esittävistä taiteista ja toisen orkesterisoitosta sveitsiläisessä Haute Ècole de Musique de Lausanne -koulussa Marc-Antoine Bonanomi opettajanaan. Nuñez on osallistunut lukuisille nimekkäiden professoreiden pitämille mestarikursseille niin kontrabasson soitossa kuin kamarimusiikissa. Alusta lähtien Nuñez on soittanut lukuisissa orkestereissa ja yhtyeissä klassisesta musiikista popin, rockin, reggaen ja lattarimusiikin kautta venezuelalaiseen musiikkiin. Saavuttuaan Eurooppaan hän on esiintynyt useassa Keski- ja Etelä-Euroopan maassa ja on Suomessa monien orkestereiden luottokeikkalainen. Heinäkuussa 2023 hän liittyi Lohjan kaupunginorkesteriin ja sai sai vakinaisen paikan kontrabasson äänenjohtajana. Nuñez on erittäin kiinnostunut uudesta teknologiasta ja vapaa-aikansa hän käyttääkin mielellään tutkien, kehittäen ja opetellen uusia taitoja valo- ja videokuvaukseen sekä äänen tallentamiseen liittyen. Hän on myös intohimoinen hyvän ruuan ystävä ja kiinnostunut kaikesta, mikä liittyy ruuanlaittoon ja ruokakulttuureihin. Urheilun saralla Nuñez pitää pyöräilemisestä, mutta hänen suosikkilajinsa on lapsesta asti ollut jalkapallo, jota hän edelleenkin pelaa aina tilaisuuden tullen.

Huilun äänenjohtaja
Mari Kunnari on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta opiskeltuaan huilunsoittoa Matti Helinin, Ilpo Mansneruksen ja Mikael Helasvuon johdolla. Opintoja ovat rikastuttaneet myös lukuiset mestarikurssit sekä vuosi Kölnin musiikkikorkeakoulussa András Adorjánin luokalla. Viime vuosina opintoja ovat täydentäneet Petra Aminoffin barokkihuilutunnit ja vanhan musiikin kurssit Karjaalla.
Lohjan kaupunginorkesterin lisäksi Mari Kunnari on työskennellyt mm. Helsingin kaupunginorkesterissa, Lahti sinfoniassa ja Suomen kansallisoopperassa sekä Vantaan viihdeorkesterissa.

Oboen äänenjohtaja
Keijo Silventoinen
 opiskeli Puolustusvoimien soittajakoulussa, Sibelius-Akatemiassa ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa opettajinaan Asser Sipilä, Aale Lindgren, Sven-Erik Paananen sekä Keijo Aho.
Yli 35-vuotisen ammattiuransa aikana Silventoinen on ollut vakituisena oboistina myös Kaartin soittokunnassa ja Vaasan kaupunginorkesterissa, tehnyt sijaisuuksia Turun ja Lappeenrannan kaupunginorkestereissa sekä Kansallisoopperan orkesterissa. Lisäksi hän on avustanut lähes kaikkia Suomen ammattisinfoniaorkestereita ja soittanut 12 kesää Savonlinnan oopperajuhlaorkesterissa. Lisäksi hän esiintyy kamarimuusikkona omin kokoonpanoin.

Klarinetin äänenjohtaja
Kimmo Leppälä
(s. 1963) on suomalainen klarinetisti ja säveltäjä. Leppälä toimii Lohjan kaupunginorkesterin klarinetin äänenjohtajana. Hän valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiassa vuonna 1991. Leppälä on esiintynyt lukuisien suomalaisorkestereiden kanssa (mm. Avanti, HKO, Lahti Sinfonia, Sinfoninen puhallinorkesteri Sisu, SKO), minkä lisäksi hän johtaa Millhill Big Bandiä ja Arriba! Big Bandiä. 2000-luvulla hän on toiminut aktiivisesti mm. Uusinta-kamariyhtyeessä ja Kivikasvojen kapellimestarina. Kimmo Leppälän tanssiorkesteri on monille tuttu Suomen kansallisoopperan Teetansseista.
Leppälän mielenkiinto on ulottunut taidemusiikin ohella jazziin, ja hän on levyttänyt molempia musiikinlajeja. Hänen pienyhtyeistään aktiivisimmat lienevät KLQ ja New Orleans Stompers ja Kolmen sukupolven TrioLeppälä. Hän on kantaesittänyt lukuisien suomalaissäveltäjien teoksia ja tuonut ajoittain esille myös omaa kamarimusiikkituotantoaan.
Leppälä kuuluu Opera Big Bandin, Society Fox Orchestran ja Salmela Festival Orchestran saksofonisektioon. Hänen sävellyksiään ovat soittaneet mm. Lohjan kaupunginorkesteri, Kotkan kaupunginorkesteri, Avanti, Suomalainen saksofonikvartetti ja Uusinta. Vuonna 1985 Kimmo Leppälä palkittiin kunniamaininnalla sooloklarinettiteoksestaan Hirtengedichte Premio Valentino Bucchi -sävellyskilpailussa Italiassa. Leppälän ensimmäinen levytetty sävellys Oboekvartetto 1 on julkaistu 2003 Uusinta-yhtyeen levyllä At the edge of time. Uusinta kustannusosakeyhtiö on myös kustantanut osan hänen sävellyksistään.

Fagotin äänenjohtaja 
Eero Toikka on toiminut Lohjan kaupunginorkesterin fagotin äänenjohtajana vuodesta 1991. Opiskeltuaan Sibelius-Akatemiassa Emmanuel Elolan sekä Laszlo Haran johdolla, hän toimi Kuopion, ja Porin kaupunginorkestereissa, sekä Vantaan Viihdeorkesterissa.
Eero on osallistunut monille mestarikursseille mm. Englannissa, Unkarissa, sekä Tsekeissä. Hän on myös aktiivinen Panula-Akatemiassa soittaen ja johtaen.

Käyrätorven äänenjohtaja

Tuomas Harri on kotoisin Turusta. Hän aloitti musiikin harrastamisen pianon soitosta, ja käyrätorvensoiton 11 vuotiaana. Tuomas Harri halusi alun perin soittaa saksofonia, mutta saavuttuaan ensimmäiselle soittotunnille, sai käteensä käyrätorven. Sanottiin että saksofonin oppilaspaikat olivat täynnä. Varsinaista soittokipinää sai odottaa vielä pari vuotta.
Ensimmäinen ”tajunnanräjäyttävä” soittokokemus oli, kun Tuomas pääsi seitsemännellä luokalla musiikkiluokkien sinfoniaorkesteriin soittamaan K.Orffin Carmina Buranaa.
Tuomas Harri on opiskellut käyrätorvensoittoa prof. Marie-Luise Neuneckerin oppilaana Frankfurt am Mainin musiikkikorkeakoulussa 2000-luvun alussa.
Nuorena poikana Tuomas soitti käyrätorvea Saksassa ja on sittemmin ollut avustajana suomalaisissa sinfoniaorkestereissa, joista viimeisimpänä kolme vuotta Turun filharmonisessa orkesterissa.
Tuomas Harri on toiselta koulutukseltaan teologian maisteri, ja on työskennellyt soittouran välissä pastorina kymmenisen vuotta. Vuonna 2017 hän palasi kokoaikaiseen ammattimuusikon työhön. ”Paluu muusikoksi pitkänkin tauon jälkeen on siis mahdollista, ja nautin soitosta täysin siemauksin”, kertoo Harri.
Tuomas Harrin harrastuksiin kuuluu mm. lintubongaamista ja tietokonepelejä. Hän haaveilee maailmanrauhasta ja mökistä meren rannalla.

Trumpetin äänenjohtaja Martina Simola

Lyömäsoitinten äänenjohtaja Tuomo Lassila

Lohjan kaupunginorkesteri
Tero Latvala
Liisa Rantala
Jukka Tyrväinen
Yordano Nuñez
Eero Toikka
Tuomas Harri
Keijo Silventoinen
Martina Simola
Mari Kunnari

Kuva: Kuvassa puhallinsoittajia jotka soittavat ja poseeraavat hassuissa asennoissa

Orkesteri hulluttelee
Siirry sivun alkuun