Suomalaisen musiikin juhlaa 8.12.2023

Suomalaisen musiikin juhlaa
pe 8.12.2023
klo 19 Laurentius-sali

Elina Vähälä, viulu
Jukka Untamala, kapellimestari
Lohjan kaupunginorkesteri

Outi Tarkiainen:
Joye (2017)

Magnus Lindberg:
Viulukonsertto nro 2 (2015)
  I osa
  II osa – Kadenssi
  III osa

– VÄLIAIKA

Jean Sibelius:
Sinfonia nro 2 D-duuri op. 43 (1901–1902)
  I    Allegretto
  II   Tempo andante, ma rubato
  III  Vivacissimo
  IV.  Finale: Allegro moderato

ELINA VÄHÄLÄ

Viulisti Elina Vähälä kuuluu kotimaisten instrumentalistiemme kirkkaimpaan kansainväliseen kärkikaartiin. Hänen sointinsa ja virtuositeettinsa ovat valloittaneet musiikkikriitikoita ympäri maailmaa, ja hänen soittoaan on kutsuttu häikäiseväksi, herkäksi ja nerokkaaksi.

Yhdysvaltain Iowassa vuonna 1975 syntynyt Vähälä on ansainnut maineensa valovoimaisena ja poikkeuksellisen monipuolisena muusikkona laaja-alaisella repertuaarillaan, joka kattaa konserttoja ja kamarimusiikkia barokista nykypäivään. Hän on kantaesittänyt muun muassa Jaakko Kuusiston viulukonserton, Aulis Sallisen Kamarikonserton sekä Kalevi Ahon viulukonserton nro 2, sekä soittanut Radion sinfoniaorkesterin solistina lähes mahdottomana pidetyn Sibeliuksen viulukonserton varhaisversion.

Viime vuosina Vähälää on voinut kuulla esimerkiksi Minnesotan orkesterin, Colorado Springsin filharmonikoiden, Göteborgin sinfonikkojen, Tukholman kuninkaallisten filharmonikoiden sekä Singaporen sinfoniaorkesterin solistina, ja hän on tuttu näky myös kotimaan orkestereiden solistina. Kamarimuusikkona ja orkesterisolistina ahkerasti konsertoiva Vähälä toimii myös opettajana: hän on vuonna 2009 toimintansa aloittaneen Viuluakatemian perustajajäsen sekä Wienin musiikin ja esittävän taiteen yliopiston viuluprofessori.

Elina Vähälän soitin on Giovanni Battista Guadagnini vuodelta 1780.

JUKKA UNTAMALA

Jukka Untamala (s. 1981) tunnetaan monipuolisena muusikkona niin kapellimestarina, viulistina kuin konserttisarjojen ja festivaalien innovatiivisena suunnittelijanakin. Hän on syksystä 2020 toiminut Lohjan kaupunginorkesterin taiteellisena johtajana. Hän on myös Kamus-kvartetin alkuperäisjäsen ja yhdessä kvartetin jäsenten kanssa merkittävän kamaritaidefestivaalin, Meidän Festivaalin, taiteellinen johtaja. Viimeisimpänä on seurannut kiinnitys yhdeksi uuden, vuonna 2022 aloittaneen kansainvälisen Helsinki Seriös -kamarimusiikkisarjan 

taiteellisista johtajista. Kapellimestarina hän on vuoden 2016 debyyttinsä jälkeen johtanut kiitettyjä konsertteja ja suurproduktioita useiden Suomen kaupunginorkesterien vierailijana. Solistina hän on toiminut niin ikään eri orkesterien kanssa ja ehtinyt toimia konserttimestarina ja äänenjohtajana useissa maamme huippuorkestereissa. Untamala tunnetaan myös aktiivisena kamarimuusikkona ja hän onkin vieraillut lähes kaikilla Suomen suurimmilla festivaaleilla ja esiintyy säännöllisesti eri puolilla Eurooppaa. Kamus-kvartetin kanssa hän on voittanut useita kilpailu-palkintoja, mm. Kuhmon kansainvälisissä kamarimusiikkikilpailuissa, sekä tunnustuksia, kuten vuoden 2018 parhaan levyn EMMA-palkinnon ja YLE:n vuoden levy -palkinnon vuonna 2016. Laajat opintonsa hän on hankkinut viulistina Sibelius-Akatemiassa, kamarimuusikkona Euroopan Kamarimusiikkiakatemiassa sekä kapellimestarina Jorma Panulan johdolla.

LOHJAN KAUPUNGINORKESTERI

Ketterä ja skaalautuva Lohjan kaupunginorkesteri perustettiin vuonna 1964, ja se on ainoa läntisellä Uudellamaalla toimiva ammattiorkesteri. Lohjan kaupunginorkesteri on dynaaminen 12 vakituisen muusikon runko-orkesteri, joka täydentyy tarvittaessa freelancervoimin kamari- tai sinfoniaorkesteriksi. Monen huippukuoron ja tähtisolistin luotto-orkesteri on esiintynyt mm. Jose Carreraksen, Plácido Domingon, Rolando Villazonin, Andrea Boccellin sekä Il Divo -tenoreiden kanssa. Orkesterin taiteellinen johtaja on kapellimestari-viulisti Jukka Untamala. Ohjelmistossaan Lohjan kaupunginorkesteri liikkuu portaattomasti Marzi Nymanin rytmeistä Peter Maxwell Daviesin oopperaan tai barokista elokuva- ja pelimusiikkiin. Orkesterin koti on 510-paikkainen Laurentius-sali Lohjan keskustassa, mutta se esiintyy myös alueen kirkoissa ja saattaa joskus tulla vastaan vaikkapa kauppakeskuksissa. Orkesterin konserteissa käy vuosittain n. 30 000 kuulijaa. Aktiivisena alueellisena toimijana Lohjan kaupunginorkesteri on kysytty vieras erilaisissa tapahtumissa, kuten Lux Musicae -festivaalilla Siuntiossa ja kansainvälisen LEAD! Akatemian kesä-konserteissa Fiskarsissa. Orkesterin vakiintuneita yhteistyökumppaneita ovat kunnat, seurakunnat, yhdistykset ja muut kulttuuritoimijat. Palvelutalot ja päiväkodit ovat orkesterille tärkeitä konserttipaikkoja.

OUTI TARKIAINEN

Outi Tarkiainen (s. 1985) kuuluu sukupolvensa kansainvälisesti nopeimmin nouseviin suomalaissäveltäjiin, jonka teoksia ovat tilanneet ja esittäneet mm. BBC Philharmonic, BBC Symphony Orchestra, The National Arts Centre Orchestra (Kanada), San Francisco Symphony Orchestra, Tukholman kuninkaallinen filharmoninen orkesteri ja Radion sinfonia-orkesteri. Tarkiainen on säveltänyt orkesteri- ja kamarimusiikkia, näyttämöteoksia, teoksia orkesterille ja solistille sekä musiikkia jazz-orkestereille. Tarkiaista on luonnehdittu säveltäjäksi, jonka ”väriaisti on hienostunut ja joka osaa käsitellä orkesteria lumoavasti” ja jonka ”musiikin voi kokea kuvien tai mielentilojen sarjaksi”. Tarkiainen opiskeli sävellystä Sibelius-Akatemiassa Eero Hämeenniemen ja Veli-Matti Puumalan johdolla ja valmistui musiikin maisteriksi vuonna 2010. Opintojaan hän on täydentänyt mm. Lontoon Guildhall School of Music -koulussa ja Miamin yliopistossa Floridassa. Sävellystyönsä ohella Tarkiainen on toiminut lappilaisen Hilljaisuus-festivaalin taiteellisena johtajana 2014–2018.

Outi Tarkiainen on säveltänyt lapsesta asti – itse asiassa hän oppi kirjoittamaan nuotteja ennen kirjaimia. Säveltäminen on aina kuulunut Tarkiaisen identiteettiin, mutta teini-iässä hän alkoi suhtautua siihen vakavammin ja alkoi tähdätä alan ammattiopintoihin. Säveltäminen on Tarkiaiselle aina merkinnyt yhteyttä ihmisten välillä. Musiikilla on mahdollista koskettaa jotakin, joka on ihmisen sisimmässä. Inspiraatio-lähteikseen Tarkiainen nimeää pohjoisuuden, luonnon ja äitiyden. Tarkiaisen mukaan äitiys on ihmiselle hyvin vaistonvaraista: hän on äitinä itsekin havainnut ”kuudennen aistin”, joka herkistää äidin vauvan tarpeille. Ihminen on osa luontoa, ja Tarkiaisen mukaan tämä yhteys pitäisi säilyttää, sillä se pitää yhteyttä alkuperäämme. Luonto auttaa juuri tämän yhteyden säilyttämisessä; senpä vuoksi luonto saa ihmisen onnelliseksi ja rentoutuneeksi. Tarkiainen on kotoisin Lapista, ja pohjoinen luonto on Tarkiaisen lapsuudenmaisema. Vaikka Tarkiaisella itsellään ei ole saamelaisjuuria, on hän kasvanut saamelaiskulttuurin ympäröimänä. Hän on joutunut näkemään, kuinka vaikeaa on ylläpitää vähemmistökulttuuria ja -kieltä, joita ympäröi toisella kielellä toimiva yhteiskunta. Tarkiaisen mukaan lappilaisen kulttuurin säilyttäminen olisikin elintärkeää, sillä saamelaiset ovat yksi maailman harvoista kansoista, joilla yhteys luontoon on yhä koskematon.

Tarkiainen säveltää sykleissä. Ensiksi hän luonnostelee koko teosta, sitten hän käy materiaalin lävitse alusta loppuun useita kertoja, kunnes palaset loksahtavat kohdalleen ja musiikki alkaa ”tuntua oikealta”. Tarkiainen kokee, että hänen säveltämänsä musiikki on ikään kuin jo olemassa, hänen vain tarvitsee ”paljastaa” se. Tässä prosessissa unet ja alitajunta ovat keskeisessä asemassa. Musiikki toimintana on hyvin fyysistä, ja Tarkiainen miettiikin paljon sitä, miltä tuntuu soittaa tai laulaa hänen musiikkiaan. Tämän tunteen hän toivoo välittyvän yleisölle: se on oikeastaan koko sävellystyön punainen lanka.

Illan konsertin avaava teos Joye on Pori Sinfoniettan tilausteos, joka kantaesitettiin Suomen itsenäisyyspäivänä juhlavuonna 2017. Tarkiainen kuvaa itse teostaan näin: ”Joye on miniatyyriteos tai orkesterifanfaari, olemukseltaan kauttaaltaan kirkas ja aforismimaisen ytimekäs. Teoksen nimi viittaa muinaisranskan kielen sanoihin ’autuus’ ja ’onnetar’, ja ajatuksenani oli ladata teokseen kaikki se riehakkuus ja yltiöpäisyys, jotka intensiivisen onnen hetkellä ihmisessä ohikiitäen välähtävät. Teoksen alussa tummanjykevät sointupilarit vyöryvät maisemaan, josta ensin klarinetit, sitten oboet ja lopulta trumpetit johdattavat musiikin suuriin kuohuihin ja kirkkauteen, joka täyttää kaiken.”

MAGNUS LINDBERG

Vuonna 1958 syntynyt Magnus Lindberg on tullut tunnetuksi musiikistaan, joka sisältää teoreettisia ja äärimmäisen kompleksisia rakenteita etsien esittäjien rajoja. Teoksellaan Kraft (1985) Lindberg niin sanotusti räjäytti pankin etsiessään musiikillisen soinnin rajoja tietokone apunaan. ”Vain äärimmäisyys on kiinnostavaa”, Lindberg julisti. Huolimatta Lindbergin musiikin hyvin teknisistä lähtökohdista se kuhisee elämää mehukkaan sointimaailmansa vuoksi. Sittemmin Lindbergin musiikista on alkanut löytyä myös melodisia aspekteja ja hienostuneisuutta. Lindberg onkin sanonut aloittaneensa säveltäjänuransa kivenhakkaajana, mutta päätyneensä savenvalajaksi. Lindberg on myös pianisti ja on esittänyt etenkin omaa musiikkiaan.

Lindberg on yksi kansainvälisesti tunnetuimpia suomalaisia nyky-säveltäjiä, ja hän on tehnyt tilausteoksia esimerkikisi Berliinin 

filharmonikoille. Vuonna 2008 hänet nimitettiin New Yorkin filharmonikoiden nimikkosäveltäjäksi säveltämään ja johtamaan omia teoksiaan. Lindberg on myös moninkertaisesti palkittu sävellystyöstään. Vuoden 2023 alusta hänelle myönnettiin valtion taiteilija-eläke.

Lindbergin toisen viulukonserton (2015) siemen kylvettiin jo 1990-luvun lopulla, kun Lindberg tutustui viulisti Frank Peter Zimmermanniin yhteisellä kiertueella. Lindberg kuunteli Zimmermannia harjoituksissa ja konserteissa, heistä tuli ystävät, ja siitä lähtien Lindberg on halunnut kirjoittaa hänelle viulukonserton. Tilaisuus tähän avautui, kun Lontoon filharmoninen orkesteri yhdessä Berliinin filharmonikoiden, Ruotsin radion sinfoniaorkesterin, Ranskan radion ja New Yorkin filharmonikoiden kanssa tilasi Lindbergiltä sävellyksen. Ajatus uudesta viulukonsertosta nousi esille, ja Zimmermannin suostumuksen jälkeen Lindberg sävelsi tälle omistetun viulukonserton.

Toisessa viulukonsertossaan Lindberg käyttää suurempaa orkesteria kuin ensimmäisessään, joka oli tilattu Mostly Mozart -festivaalia varten vuonna 2006, ja joka siten vastasi kooltaan Mozartin ajan orkesteria. Toisen viulukonserton kohdalla ei orkesterin kokoon liittyviä ulkoisia rajoituksia ollut. Orkesteri siis kasvoi, mutta Lindberg piti huolen siitä, ettei se paisunut ylisuureksi solistia ajatellen. Hän noudatti orkesterissa Bartókin mallia kaksintamalla vain puupuhaltimet, jolloin orkesteri on riittävän kevyt solistille, mutta antaa säveltäjälle tarpeeksi ”lihaa luiden ympärille” mahdollistaen herkullisia orkesterivärejä.

Viulusolistin musiikillinen aines on johdettu Lindbergin tutkimista harmonioista ja säveltasokuvioista, mikä kuuluu tiettyjen sävelaiheiden toistumisena läpi teoksen. Vaikka toisessa viulukonsertossaan Lindberg on tietyssä mielessä vapautunut vaatimuksesta kirjoittaa erityisen viulistista tekstuuria, on hän pitänyt kiinni siitä, että soitettava materiaali on idiomaattista eli soittimelle luonteenomaista soitettavaa. Teos on sävelletty virtuoosiselle viulutaiturille, joten solistin osuus on huikean loisteliasta soitettavaa. Lindberg ei ole kuitenkaan halunnut palata ajassa takaisin 70- ja 80-luvuille, jolloin säveltäjät kilpailivat usein siitä, kuka säveltää solistille mahdollisimman mahdottoman soitettavan osuuden.

Viulukonsertto nro 2 on kolmiosainen, mutta Lindberg ei ole nimennyt osia erikseen – edes perinteisillä italiankielisillä esitysmerkinnöillä. Perinteistä mallia noudattaen konserton ensimmäinen osa on pääosin 

nopealiikkeinen pohdiskelevan alun jälkeen. Toinen osa on vastaavasti keskimäärin ensimmäistä hitaampi ja tunnelmaltaan viipyvämpi, mutta solistin melkoisen nopealiikkeinen osuus paikoin etäännyttää kuulijaa perinteisestä hitaasta toisesta osasta. Taiturillinen osa huipentuu osan lopussa solistin soolokadenssiin. Konserton kolmas ja lyhin osa on rivakka, luonteeltaan lähes ikiliikkujamainen. Konserton kaikki kolme osaa esitetään jatkumona, ilman osien välisiä taukoja, mikä osaltaan pitää yllä teoksen huimaa intensiivisyyttä.

JEAN SIBELIUS

Jean Sibeliuksen (1865–1957) ihailija, tukija ja sittemmin myös hyvä ystävä, vapaaherra Axel Carpelan oli lähestynyt Sibeliusta nimimerkin X turvin ja ehdottanut tälle sävellysohjelmaa. Hiukan myöhemmin, edelleen nimimerkin turvin, hän suositteli lämpimästi Sibeliusta matkustamaan Italiaan, ”maahan jossa oppii cantabilen, sopusuhdan ja harmonian, plastiikan ja viivojen symmetrian, maahan missä kaikki on kaunista – rumakin”. Vähän myöhemmin Carpelan paljasti henkilöllisyytensä ja ilmoitti, että hän oli saanut matkalle rahoitusta. Tämän rahan turvin Sibelius matkasi perheineen Italiaan lokakuun lopulla vuonna 1900. Perhe asusti Rapallon kylässä, ja kylän läheltä Sibelius vuokrasi itselleen vuoristohuvilan, jossa hän työskenteli.

Vuoristohuvilassaan Sibelius suunnitteli Don Juan -teemaista neliosaista sinfonista runoelmaa. Paperille hän oli kirjoittanut, kuinka tuntematon saapuu Don Juanin hämärään linnaan, eikä vieras vastaa kysyttäessä, kuka hän on. Tulija pysyy totisena, vaikka Don Juan yrittää huvittaa tätä. Vihdoin vieras avaa suunsa ja alkaa laulaa. Silloin Don Juanille selviää vieraan olevan kuolema. Paperin toiselle puolelle Sibelius on luonnostellut teeman, josta tuli sittemmin toisen sinfonian toisen osan pääteema fagotilla soitettuna. Toiselle luonnoslehdelle Sibelius kirjoitti suunnitellun teoksen otsikoksi ’Juhla’.

Rapallossa perheen Ruth-tytär sairastui lavantautiin – tautiin, johon perheen kuopus Kirsti oli vuotta aiemmin menehtynyt. Sibelius oli äärimmäisen hermostunut tilanteesta. Lisäksi häntä painoivat ainaiset rahahuolet, mutta myös ahdas asuminen Rapallossa sekä päivittäinen 

kulkeminen vuoristohuvilaan työskentelemään häiritsivät säveltäjän mielenrauhaa ja keskittymiskykyä. Eräänä päivänä, kesken työpäivän, Sibelius sai tarpeekseen vallitsevasta tilanteesta, pakkasi kimpsunsa ja kampsunsa, jätti koko Rapallon kylän ja perheensä – ja siten Ainonsa yksin hoitamaan kuolemansairasta lastaan vieraassa maassa – ja suuntasi matkansa kohti Roomaa. Lähtiessään hän toimitti Ainolle vähän rahaa. Roomassa alkoi elämä taas voittaa, ja viivyttyään ikuisessa kaupungissa liki kaksi viikkoa Sibelius haki Rapallosta perheensä – Ruth oli parantunut – ja suuntasi Firenzeen.

Firenzessä, Danten kaupungissa, Sibeliuksen mielessä pyöri Jumalainen näytelmä. Samalta nuottilehdeltä Dante-viittausten kanssa löytyy toiseen sinfoniaan niin ikään toisen osan keskeiseksi teemaksi päätynyt aihe, jonka otsikoksi Sibelius oli kirjoittanut ’Christus’. Näyttää siltä, että Italiassa ollessaan Sibelius on pohtinut elämän ja kuoleman kysymyksiä. Toisen sinfonian syntyvaiheista ei sen enempää juurikaan tiedetä. Varmaa kuitenkin on, että edellä mainitut kirjalliset aiheet ovat toimineet Sibeliukselle innoituksen lähteinä, mutta varsinaista ohjelmallisuutta niistä on turha toiseen sinfoniaan hakea.

Toinen sinfonia esitettiin Sibeliuksen sävellyskonsertissa, loppuun-myydyssä yliopiston juhlasalissa, 8.3.1901. Konsertti uusittiin vielä kolme kertaa reilun viikon aikana, joka kerta täysille saleille. Sinfonia sai loistavat arvostelut. Teos sai kuitenkin ohjelmallisen sisältönsä aivan muualta kuin vanhasta espanjalaisesta legendasta tai Dante Alighierin merkkiteoksesta, joita Sibelius oli mielessään pyöritellyt sinfonian ollessa vasta alullaan. Nimittäin kapellimestari ja säveltäjä Robert Kajanus kajautti ilmoille sanat, jotka ohjasivat teoksen tulkintaa pitkään, vaikka Sibelius itse sanoutuikin irti sinfonian ohjelmallisesta sisällöstä. Suomen itsenäisyystaistelua henkivästä Kajanuksen näkemyksestä sai alkunsa käsitys, että toinen sinfonia kuvaisi Suomen taistelua vapaudesta. Ajankohta tulkinnalle oli erittäin otollinen, sillä venäläistämistoimet olivat voimistuneet: kenraali-kuvernööri Nikolai Bobrikovin viimeisimpänä määräyksenä oli hajottaa Suomen sotavoimat ja sulauttaaa ne Venäjän armeijaan. Suomalaiset olivat kuohuksissaan. Kaikesta huolimatta Sibelius itse totesi yksiselitteisesti: ”Minun mielestäni musiikki alkaa siitä, mihin sanat loppuvat.” Kuitenkin vielä 1940-luvulla säveltäjä ja musiikkitieteilijä Ilmari Krohn antoi sinfonialle nimen ’Suomen vapaustaistelu’ ja nimesi sen neljä osaa vahvasti patrioottisesti värittynein ohjelmallisin nimin. Lisäksi hän kuvasi tarkasti jopa yksittäist sävelaiheet esimerkiksi ’herätyshuuto-’, ’hyökkäys-’, ’piiska-’ 

ja ’uhmamotiiveiksi’ ja nimesi niitä myös varsin runollisesti (esim. ’Äiti Suomi pitää yöllistä vahtia’). Kapellimestari Osmo Vänskän ajatuksia mukaillen voisin sanoa, että vaikka teos onkin tahtomattan kytkeytynyt Suomen itsenäisyystaisteluun, kertoo se pikemminkin yksittäisen ihmisen kamppailuista, kriiseitä ja elämän käännekohdista. Siksi se on niin koskettava universaalisti.

Teosesittelyt: Katri Vesimäki

Lohjan kaupunginorkesteri:

1. viulu
Tero Latvala,
konserttimestari

Öykü Sahin
Nikoloz Japaridze
Ella Griinari
Heini Pitkänen
Hanna Teukku
Ruben Goesch
David Seixas

2. viulu
Linda Suolahti
Katariina Lankinen
Sakari Sallinen
Mauri Saarikoski
Janni Halme
Tanja Kortman
Tuomas Törmi

Alttoviulu
Mari Viluksela
Maarit Holkko
Margarethe Breit
Mauri Kuokkanen
Christina Schoonakker
Jussi-Matti Haavisto
Heidi Ketola

Sello
Jukka Tyrväinen
Aslihan Gencgönül
Barbara Mussafia
Heikki Hämäläinen
Liina-Mari Raivola

Kontrabasso
Yordano Nuñez
Aida Salakka
Niilo Myllynen
Marja-Helena Ojanperä

Huilu
Mari Kunnari
Jenny Villanen

Oboe
Keijo Silventoinen
Anna-Kaisa Pippuri

Klarinetti
Kimmo Leppälä
Marko Portin
Jyri Nissilä

Fagotti
Etienne Boudreault
Slava Dmitriev

Käyrätorvi
Tuomas Harri
Venla Ulmala
Alexis Routley
Heidi Savikuja

Trumpetti
Martina Simola
Emmi Savolainen
Jenni Suhonen

Vetopasuuna
Mizuho Kojima
Kasper Saarikoski
Mikko Sinivalo

Tuuba
Joel Wendelin

Lyömäsoittimet
Tuomo Lassila
Atte Karhinen
Touko Leinonen

Celesta
Lauri Honkavirta

Harppu
Pauliina Kallio

Siirry sivun alkuun